Om Tufte Wear

I 2007 ville Olaf forbedre rodrakten sin. Noen år senere hadde Tufteplagg krysset Grønland, rodd over Atlanteren, vært på verdens høyeste fjell og vært først over mållinja i Marcielonga, Vasaloppet, VM og både sommer- og vinter-OL. Ambisjonsnivået har ikke akkurat blitt dempet av det.

Olaf Tufte – bonde, roer, Olympisk mester og perfeksjonist. Selvsagt var han ikke helt fornøyd med rodrakten sin – alt kan jo forbedres! Det begynte som et lite frø av en idé da Olaf ved prøveolympiaden i Beijing kom over et nytt materiale. Det var lagd av bambusviskose. Som bonde er man nok litt ekstra glad i alt som gror og hører naturen til. Ikke overaskende at Olaf ble interessert i stoffet.

Det viste seg at bambusviskose hadde klare miljøfordeler fremfor bomull, det var også silkemykt og Olaf merket markant mindre lukt i tøyet enn i plagg av andre materialer han hadde prøvd. Dette var åpenbart et stoff som kunne brukes. Det første forslaget var å lage en t-skjorte, men Olaf følte et trykkende behov for forbedring også andre steder. Han var lei ubehagelige boksershortser med dårlig passform, og sammen med sin kone Aina så han en mulighet til å gjøre noe med det. Passformen ble første prioritet, spesielt fronten. Olaf og Aina ville gjøre hverdagen til alle menn litt mer behagelig ved å sørge for plass og støtte der det trengs mest. Ideen spiret og vokste til den første Tufteboxern var et faktum. Kort tid etter fulgte det en hipster til damene. Det skulle jo bare mangle om ikke damene også skulle få nyte godt av nyvinningene.

Nå var de første plaggene på plass, men det skortet på kjennskap til merket. De første årene ble undertøyet hovedsakelig testet i Olafs nærmiljø i og rundt Horten og på ivrige atleter her og der i Europa. Olaf var selvsagt en utmerket ambassadør for plaggene, men med dagene fylt til randen med trening, gårdsdrift og familieliv… Vel, det var ikke så rart at det var vanskelig å sette av tid til å få tatt merket et steg videre. Heldigvis er det flere staute karer fra Vestfold som vet å jobbe, og nå møtte Olaf en av dem. Med en businessutdannelse fra bambusens hjemland og flere års erfaring fra konsulentbransjen, både i inn- og utland – dette var en kar som kunne få ting gjort.

2011 var året som beviste at litt nytt blod var det som skulle til for å få opp farten. Det ble knyttet tettere bånd med kinesiske produsenter. Research, utviklings- og oppfølgingsturer til andre siden av kloden, gjerne annenhver måned, ble standard prosedyre. Plaggene ble videreutviklet kontinuerlig og nye produkter ble planlagt. Det ble klart at det trengtes noen med et litt annet sett ferdigheter med på laget, og i 2012 ble enda en kar fra Vestfold hentet inn. Denne karen hadde erfaring fra reklame, design og kommunikasjonsbransjen fra begge sider av kloden og var ivrig på nye utfordringer på hjemmebane. Merket begynte å ta ny form og utviklet seg gradvis frem til 2013 da det ble relansert i flere butikker over hele Norge og i egen nettbutikk.

Ambisjonene var aldri små og de har vokst enda fortere enn selskapet. Jo mer klar man blir over både muligheter og utfordringer, desto mer får man lyst til å gjøre. Vår målsetting fremover er å lage så komfortable klær som er både så helse- og miljøvennlige som overhodet mulig. Vi har allerede lagd BambullTM, et tolags kløfritt undertøy av bambusviskose og merino. Dette er et plagg vi håper kan bidra til at de som har skydd kløende ull og heller holdt seg inne, vil kunne kle seg varmt og komme seg ut i naturen.

Vårt neste skritt er å sikre at alle skal vite at de tar på seg helsemessig trygt undertøy når de tar på seg noe fra Tufte. Derfor sørger vi for at alt vårt undertøy blir Oeko-tex 100 sertifisert i løpet av 2016. Dette er en uavhengig sertifisering som sikrer at plaggene er trygge å ha inntil huden og at de ikke inneholder skadelige kjemikalier. Her er grenseverdiene svært strenge for hva som tillates av restkjemikalier i plagg ment for bruk direkte mot hud, og vi er stolte over å oppnå denne sertifiseringen.

Prosjektet som følger er et vi gjør for miljøet. Vi har sett et enormt potensiale i klær av bambusviskose. Råmaterialet har et langt bedre miljøregnskap enn for eksempel bomull, men vi tror som alltid at det går an å bli enda bedre. Vi samarbeider derfor nå med våre fabrikker i å ta frem et tekstil som er like mykt som bambusviskose, men der fiberen utvinnes på en måte som er enda bedre for miljøet. Et helt lukket system, men mindre bruk av kjemikalier underveis i produksjonen betyr et enda bedre miljøregnskap. I tillegg er fiberen mer slitesterk, noe som betyr enda mer holdbare produkter – noe som er bra for både deg og miljøet. Dette materialet, som ha fått navnet SoftBoost™, lanseres for fullt høsten 2017. Enkelte plagg med denne stoffmiksen kan allerede kjøpes fra kolleksjonen Essentials.

Olaf har skapt et solid merke med både vilje og evne til å vokse. Han har samlet et team som alle står på for å levere produkter han med glede kan sette navnet sitt på. Vi kommer til å fortsette å jobbe for å bli bedre, hver dag. Vi oppfordrer derfor alle forbrukere til å hjelpe oss, og tar gjerne imot konstruktive innspill på hvordan vi kan utvikle oss videre.